Dzikorosła – spektakl Katarzyny Żeglickiej

The Wildergrown – Dzikorosła

Spektakl to historia Dzikorosłej z Homo Non-Binarius. Istota tego gatunku żyje wśród homo sapiens, czym zaburza ustalony przez nich ład i porządek. Jak chwast bywa niepożądana i niedopasowana do normalnego otoczenia. Ponoć miała być roślinką. Cechuje ją wytrzymałość i umiejętność dostosowania się do niesprzyjających warunków. Uznana przez przedstawicieli homo sapiens za zdolną do samodzielnej egzystencji. Nawożona jest rano, wieczór, we dnie i w nocy. Jej ciało ulegnie rozkładowi szybciej niż opakowania po substancjach, które przyjęła.

Katarzyna Żeglicka – genderqueer, crip pedagożka teatru i animatorka kultury, niezależna performerka, tancerka i choreografka; certyfikowana trenerka samoobrony i asertywności dla kobiet i dziewcząt – WenDo.

O sobie mówi: „Swoją obecność na scenie traktuję jak akt polityczny. To moja artystyczna forma oporu wobec patriarchalnej, ableistycznej i kapitalistycznej rzeczywistości. To, co proponuję ma być performatywnym i radykalnym gestem, podważającym istniejące normy estetyczne i społeczne. Nie chcę nowej normatywności. Zależy mi na różnorodności i poszanowaniu praw człowieka.​Działam na rzecz uznania wartości i kompetencji osób z niepełnosprawnościami, w tym moich, jako pełnoprawnych obywateli(-ek) oraz twórców(-czyń). W Polsce i zagranicą zabieram głos w sprawie praw artystek i artystów z niepełnosprawnościami, zwracam uwagę na ograniczone możliwości ich rozwoju i niewystarczające struktury wsparcia twórczego”.

Spektakl „Dzikorosła” powstał w ramach Stypendium Twórczego Urzędu Miasta Krakowa w 2022 roku.
Koncept, choreografia, scenografia i wykonanie: Katarzyna Żeglicka
Udźwiękowienie: Joanna Piwowar-Antosiewicz
Kostiumy: Agnieszka Ostrowska
Konsultacje choreograficzne: Zofia Noworól-Ostrowska, Alicja Czyczel
Wsparcie w dokumentowaniu procesu twórczego: Emil Zaremba
Audiodeskrypcja: Marcin Głowiński (autorka skryptu: Barbara Pasterak)
Tłumaczenie na PJM: Karina Akseńczuk
Fot.: Grzegorz Krzysztofik
Spektakl prezentowany w ramach projektu Europe Beyond Access, dzięki grantowi z programu Kreatywna Europa.